Vytvorená webová stránka môže na prvý pohľad pôsobiť z vizuálnej a obsahovej stránky kvalitne, no to žiaľ ešte neznamená, že ju internetový vyhľadávač (Google, Seznam, Bing apod) automaticky zaradí na seriózne priečky výsledkov vyhľadania. Algoritmus vyhľadávačov určuje pozície na základe množstva faktorov, ktoré sa v prípade cieľa dosiahnuť vyššie umiestnenie vo vyhľadávači musia nekompromisne dodržiavať. A tu nastáva čas pre kompletnú optimalizáciu a orientovať sa tak na nasledovné, seo optimalizacia ako na to.
Zo začiatku sa môže zdať, že SEO pôsobí asi tak jednoducho ako astrofyzika, ale v podstate ide o veľmi logický princíp, kedy sa daný web tvorí, upravuje a prezentuje do podoby, aby vo vyhľadávači držal čo najvyššie možné poradie, respektíve aby postupoval ešte vyššie. To je možné jedine dodržiavaním širšieho množstva požiadaviek, ktoré určuje algoritmus vyhľadávača.
Na druhej strane však rozhodne nejde ani o jednoduchý postup, ktorý by zvládol tvorca stránok- amatér. Pod umiestnenie, ale aj celkovú návštevnosť stránky sa totiž podpisuje pomerne dosť on-page a off-page faktorov, ktorým sa musí venovať detailná pozornosť a následne ich treba usmerňovať tým najefektívnejším smerom. V prípade, ak optimalizáciu nevykonáva overený profesionál vzniká takisto riziko použitia krátkodobo účinných a podvodných taktík, za aké bude vystavená penalizácia.
Cieľom je takisto analyzovať a vybrať najvhodnejšie kľúčové slová, pomocou ktorých užívateľ nájde na vyšších priečkach hľadania konkrétne váš web. Kľúčové slová by mali byť relevantné s obsahom webu, no takisto s pravdepodobnosťou výrazu, aký pri vyhľadávaní použije bežný užívateľ.
Kľúčové slová však určite nie sú jediným faktorom, dôležité je pracovať so všetkými on-page faktormi, teda tými nachádzajúcimi sa na vašej webovej stránke, pričom o niečo náročnejšie, no nemenej dôležité je takisto pracovať s off-page faktormi, pod akými si môžeme predstaviť napríklad tvorbu spätných odkazov, ktoré z externých stránok povedú priamo na váš web.